085 7440850 Vragen en advies: bel ons!

Algemene Voorwaarden ITS Reisen

Hieronder een vertaalde versie van de algemene voorwaarden (in het Duits AGB) van ITS reisen. Voor de originele versie verwijzen wij naar de website van ITS reisen: Allgemeine Geschäftsbedingungen (AGB) | ITS


REISVOORWAARDEN VAN DER TOURISTIK DEUTSCHLAND GMBH

De onderstaande bepalingen worden, voor zover rechtsgeldig overeengekomen, onderdeel van het tussen u en ons tot stand gekomen pakketreiscontract (hierna "reiscontract" genoemd). Ze vullen de wettelijke bepalingen van §§ 651a - y BGB (Duits Burgerlijk Wetboek) en de artikelen 250 en 252 van het EGBGB (Inleidingswet bij het BGB) aan en vullen deze in. Indien u slechts één enkele reisdienst (bijv. hotelovernachting, vakantiewoning) boekt, die geen onderdeel is van of wordt van een pakketreis, zijn de onderstaande reisvoorwaarden van toepassing, met uitzondering van de artikelen 4.2, 5.2, 7, 9, 11 en 16.1. Bijzondere voorwaarden die uitsluitend op dergelijke afzonderlijke reisdiensten van toepassing zijn, worden hieronder uitdrukkelijk geregeld of kenbaar gemaakt. Bovenstaande regelingen zijn niet van toepassing op afzonderlijke luchtvervoersdiensten.

Afwijkingen in de respectieve reisomschrijving en individuele overeenkomsten hebben voorrang boven deze reisvoorwaarden.

1. Totstandkoming van het reiscontract / Verplichtingen voor medereiziger

1.1 Voor alle boekingsmethoden (bijv. in een reisbureau, direct bij de organisator, telefonisch, online, etc.) geldt: a) Basis van dit aanbod zijn onze reisomschrijving en onze aanvullende informatie voor de betreffende reis, voor zover deze u bij de boeking ter beschikking staan. Reisagenten en dienstverleners (bijv. hotels, vervoersbedrijven) zijn niet bevoegd om overeenkomsten te sluiten, informatie te verstrekken of toezeggingen te doen die de overeengekomen inhoud van het reiscontract wijzigen, verder gaan dan de contractueel overeengekomen prestaties of in strijd zijn met de reisomschrijving. Plaatselijke en hotelbrochures die niet door ons zijn uitgegeven, zijn niet bindend voor onze prestatieplicht, tenzij deze door overeenkomst met u deel uitmaken van het reiscontract. b) U bent aansprakelijk voor alle contractuele verplichtingen van reizigers voor wie u de boeking verricht, als voor uw eigen verplichtingen, voor zover u deze verplichting door uitdrukkelijke en afzonderlijke verklaring hebt aanvaard. c) Indien de inhoud van onze reisbevestiging afwijkt van de inhoud van de boeking, is er sprake van een nieuw aanbod waaraan wij gedurende tien dagen gebonden zijn. Het contract komt op basis van dit nieuwe aanbod tot stand, voor zover wij u op de wijziging hebben gewezen en onze precontractuele informatieplichten hebben vervuld en u ons binnen de bindende termijn de aanvaarding door uitdrukkelijke verklaring of aanbetaling bevestigt. d) De door ons verstrekte precontractuele informatie over essentiële eigenschappen van de reisdiensten, de reisprijs en alle bijkomende kosten, de betalingsmodaliteiten, het minimumaantal deelnemers en de annuleringsvergoedingen (volgens artikel 250 § 3 nummer 1, 3 tot 5 en 7 EGBGB) worden alleen dan geen onderdeel van het reiscontract, indien dit uitdrukkelijk tussen de partijen is overeengekomen.

1.2 Voor de boeking die mondeling, telefonisch, schriftelijk, per e-mail, sms of fax wordt gedaan, geldt: a) Met de boeking (reisaanmelding) biedt u ons de afsluiting van het reiscontract verbindend aan. b) Het contract komt tot stand met de ontvangst van onze reisbevestiging. Bij of onmiddellijk na het sluiten van het contract zenden wij u een reisbevestiging overeenkomstig de wettelijke voorschriften op een duurzame drager (die u in staat stelt de verklaring onveranderd op te slaan of op te bergen zodat deze gedurende een redelijke periode voor u toegankelijk is, bijv. op papier of per e-mail), tenzij u recht hebt op een papieren reisbevestiging volgens artikel 250 § 6 lid 1 zin 2 EGBGB omdat het contract is gesloten in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van beide partijen of buiten verkoopruimten.

1.3 Voor boekingen in elektronische handel (bijv. internet, app, telemedia) geldt voor het tot stand komen van het contract: a) De procedure van de elektronische boeking wordt in de desbetreffende toepassing uitgelegd. b) U heeft de mogelijkheid om uw invoer te corrigeren, het volledige boekingsformulier te verwijderen of te resetten, waarvan de gebruiksaanwijzing wordt verstrekt. c) De beschikbare talen voor de uitvoering van de elektronische boeking worden aangegeven. d) Indien wij de contracttekst opslaan, wordt u hierover en over de mogelijkheid tot latere toegang tot de contracttekst geïnformeerd. e) Door het aanklikken van de knop (de schakelaar) "boek met betalingsverplichting" of met een vergelijkbare formulering biedt u ons verbindend de afsluiting van het reiscontract aan. f) Wij bevestigen de ontvangst van uw reisaanmelding onmiddellijk via elektronische weg (ontvangstbevestiging). g) De verzending van de reisaanmelding door het aanklikken van de knop geeft u geen recht op de totstandkoming van een contract. h) Het contract komt tot stand zodra u onze reisbevestiging op een duurzame drager heeft ontvangen. Indien de reisbevestiging onmiddellijk na het aanklikken van de knop "boek met betalingsverplichting" door een overeenkomstige weergave van de reisbevestiging op het scherm wordt weergegeven, komt het reiscontract tot stand met de weergave van deze reisbevestiging. In dit geval is er geen tussenbericht over de ontvangst van de boeking overeenkomstig punt f) hierboven nodig, voor zover u de mogelijkheid wordt geboden om de reisbevestiging op een duurzame drager op te slaan en af te drukken. De bindendheid van het reiscontract is echter niet afhankelijk van het feit dat u deze mogelijkheden voor opslag of afdruk daadwerkelijk benut.

1.4 Wij wijzen erop dat volgens de wettelijke voorschriften van §§ 312 e.v. BGB voor de aangeboden reisdiensten, die op afstand worden afgesloten (met name brieven, telefoongesprekken, faxen, e-mails, sms en telemedia en online diensten), geen herroepingsrecht bestaat, maar alleen de wettelijke annulerings- en opzeggingsrechten, met name het annuleringsrecht volgens § 651h BGB. Een herroepingsrecht bestaat echter indien het contract voor reisdiensten volgens § 651a BGB buiten verkoopruimten is gesloten, tenzij de mondelinge onderhandelingen die tot het sluiten van het contract hebben geleid, op voorafgaande bestelling van de consument zijn gevoerd; in dat geval bestaat geen herroepingsrecht.

2. Betaling / Reisdocumenten

2.1 Betalingen op de reisprijs mogen vóór het einde van de reis alleen door ons en reisagenten worden geëist of aangenomen indien een geldige klantgeldverzekeringsovereenkomst bestaat en u het verzekeringsbewijs met de naam en contactgegevens van de klantgeldverzekeraar op duidelijke, begrijpelijke en opvallende wijze is overhandigd. Na het sluiten van het contract is een aanbetaling van 20% van de reisprijs verschuldigd tegen afgifte van het verzekeringsbewijs. Het resterende bedrag wordt 28 dagen vóór vertrek verschuldigd, voor zover het verzekeringsbewijs is overhandigd en ons annuleringsrecht om de in artikel 7 genoemde reden niet meer kan worden uitgeoefend. Bij contracten over afzonderlijke reisdiensten is een klantgeldverzekering en het afgeven van een verzekeringsbewijs niet vereist. Uit de reisomschrijvingen kunnen voor bepaalde reisdiensten (bijv. voor sommige speciale vliegtarieven) eerdere vervaldata blijken.

2.2 Bij betaling per creditcard wordt uw rekening automatisch belast op de betreffende vervaldagen.

2.3 Indien u de aanbetaling en/of het resterende bedrag niet betaalt overeenkomstig de overeengekomen betalingsverplichtingen, hoewel wij bereid en in staat zijn om de contractueel overeengekomen diensten correct te leveren, onze wettelijke informatieplichten hebben vervuld en er geen wettelijk of contractueel retentierecht aan uw zijde bestaat, hebben wij het recht om na aanmaning met termijnstelling het reiscontract te annuleren en u annuleringskosten volgens de artikelen 4.2 zin 2 tot 4.6 in rekening te brengen.

2.4 De reisdocumenten worden in de regel ongeveer 21 dagen vóór vertrek opgesteld, bij last-minute boekingen indien nodig binnen 24 uur. De verzending van de reisdocumenten gebeurt doorgaans per e-mail of in gedrukte vorm naar uw reisagent, via wie u de reisdiensten heeft geboekt, of na overeenkomst direct naar u.Bij last-minute vliegreizen kan in individuele gevallen worden overeengekomen dat de reisdocumenten op de geboekte vertrek luchthaven worden afgegeven. Deze worden na betaling op de luchthaven overhandigd. Voor de daardoor ontstane extra moeite wordt een administratievergoeding van EUR 15 per transactie in rekening gebracht.

3. Wijzigingen in de prestaties vóór vertrek

3.1 Afwijkingen van essentiële eigenschappen van reisdiensten van de overeengekomen inhoud van het reiscontract die na het sluiten van het contract noodzakelijk worden en niet te kwader trouw door ons zijn veroorzaakt, zijn toegestaan, voor zover de afwijkingen gering zijn en het algemene karakter van de reis niet beïnvloeden.

3.2 Wij zijn verplicht u onmiddellijk na kennisneming van de wijzigingsgrond op een duurzame drager (bijv. ook per e-mail, sms of spraakbericht) duidelijk, begrijpelijk en opvallend te informeren.

3.3 In het geval van een significante wijziging van een wezenlijk kenmerk van een reisdienst of van de afwijking van uw specifieke eisen die onderdeel van het reiscontract zijn geworden, heeft u het recht om binnen een door ons gelijktijdig met de wijzigingsmededeling gestelde redelijke termijn:

  • ofwel de wijziging te accepteren

  • ofwel kosteloos van het reiscontract af te zien

  • ofwel deel te nemen aan een vervangende reis, indien wij een dergelijke reis hebben aangeboden.

U heeft de keuze om te reageren op onze mededeling of niet. Als u op onze mededeling wilt reageren, kunt u ofwel akkoord gaan met de contractwijziging, deelname aan een aangeboden vervangende reis eisen of kosteloos van het contract afzien. Als er geen reactie of geen tijdige reactie van u komt, wordt de meegedeelde wijziging als aanvaard beschouwd. Hierop wijzen wij u in de verklaring volgens punt 3.2.

3.4 Eventuele garantieclaims blijven ongewijzigd, voor zover de gewijzigde diensten gebrekkig zijn. Indien wij voor de uitvoering van de gewijzigde reis of vervangende reis met gelijkwaardige eigenschappen lagere kosten hebben gemaakt, wordt het verschilbedrag overeenkomstig § 651m lid 2 BGB aan u terugbetaald.

4. Annulering door de klant voor vertrek / annuleringskosten

4.1 U kunt te allen tijde voor vertrek van het reiscontract afzien. De annulering moet aan ons worden meegedeeld. Indien de reis via een reisagent is geboekt, kan de annulering ook aan deze worden meegedeeld. Wij raden u aan de annulering op een duurzame drager te verklaren.

4.2 Indien u voor vertrek van de pakketreis afziet of de pakketreis niet aanvangt, verliezen wij het recht op de reissom. In plaats daarvan kunnen wij een redelijke vergoeding eisen, voor zover de annulering niet aan ons te wijten is of voor zover er op de bestemming of in de directe omgeving daarvan geen onvermijdelijke en buitengewone omstandigheden optreden die de uitvoering van de reis of het vervoer van personen naar de bestemming aanzienlijk belemmeren; omstandigheden zijn onvermijdelijk en buitengewoon als ze niet onder onze controle vallen en de gevolgen ervan ook niet hadden kunnen worden vermeden, zelfs niet als alle redelijke voorzorgsmaatregelen waren getroffen.

4.3 Indien u voor vertrek van de afzonderlijke reisdienst afziet of de afzonderlijke reisdienst niet aanvangt, verliezen wij het recht op de reissom. In plaats daarvan kunnen wij een redelijke vergoeding eisen, voor zover de annulering niet aan ons te wijten is.

4.4 Wij hebben de hoogte van de vergoeding vastgesteld rekening houdend met de periode tussen de annulering en het vertrek, alsmede met de te verwachten besparing van kosten en de te verwachten opbrengsten door andere aanwending van de reisdiensten. Op uw verzoek zijn wij verplicht de hoogte van de vergoeding te motiveren. De vergoedingsbedragen vindt u in artikel 19 van deze reisvoorwaarden.

4.5 U heeft in ieder geval het recht om aan te tonen dat de door ons geëiste redelijke vergoeding aanzienlijk lager is dan het gevraagde vergoedingsbedrag.

4.6 Wij behouden ons het recht voor om in plaats van de bovengenoemde forfaitaire vergoedingen een hogere, individueel berekende vergoeding te eisen, voor zover wij kunnen aantonen dat wij aanzienlijk hogere kosten hebben gemaakt dan het toepasselijke vergoedingsbedrag. In dat geval zijn wij verplicht de gevraagde vergoeding, rekening houdend met de bespaarde kosten en met aftrek van wat wij door andere aanwending van de reisdiensten hebben verkregen, concreet te specificeren en op uw verzoek te motiveren.

4.7 Indien wij als gevolg van een annulering verplicht zijn tot terugbetaling van de reissom, zullen wij dit onverwijld doen, in ieder geval binnen 14 dagen na ontvangst van de annuleringsverklaring.

5. Omboekingen / vervangende deelnemers

5.1 Na het sluiten van het contract heeft u geen recht op wijzigingen, met name met betrekking tot de vertrekdatum, de bestemming, de plaats van vertrek, de accommodatie of de vervoerswijze (omboeking). Indien op uw verzoek toch een omboeking – voor zover mogelijk – wordt uitgevoerd, ontstaan voor ons doorgaans dezelfde kosten als bij een annulering door u. Daarom moeten wij u dezelfde kosten in rekening brengen als die zich op het moment van de omboeking voor een annulering zouden hebben voorgedaan. Indien het geen omboeking betreft die slechts een gering administratief werk veroorzaakt, rekenen wij ook een administratieve vergoeding afhankelijk van de inspanning, waarvan wij u vóór de concrete omboeking op de hoogte stellen. U heeft in dit verband het recht om aan te tonen dat de door ons geëiste vergoeding aanzienlijk lager is dan de gevraagde administratieve vergoeding. Bovenstaande regelingen zijn niet van toepassing indien de omboeking noodzakelijk is omdat wij u geen, onvoldoende of verkeerde precontractuele informatie hebben verstrekt overeenkomstig artikel 250 § 3 EGBGB; in dat geval is de omboeking kosteloos mogelijk.

5.2 Uw wettelijke recht om volgens § 651e BGB van ons te eisen dat een derde in de plaats van u treedt in de rechten en verplichtingen uit het reiscontract, blijft door bovenstaande voorwaarden onverlet. Een dergelijke verklaring is in ieder geval tijdig als deze ons 7 dagen voor vertrek bereikt.

6. Niet-genoten prestaties

Indien u bepaalde reisdiensten, die wij volgens het contract correct kunnen leveren, niet afneemt om redenen die aan u toe te rekenen zijn, heeft u geen recht op gedeeltelijke terugbetaling van de reissom. Dit geldt niet indien dergelijke redenen u volgens de wettelijke bepalingen het recht geven om kosteloos van het contract af te zien of het contract op te zeggen. Wij zullen ons inspannen om de bespaarde kosten door de dienstverleners te laten terugbetalen. Deze verplichting vervalt indien het gaat om geheel onbeduidende kosten.

7. Annulering wegens niet behalen van het minimum aantal deelnemers

7.1 Wij kunnen tot 28 dagen voor vertrek het reiscontract annuleren indien het opgegeven of wettelijk vastgestelde minimum aantal deelnemers niet wordt behaald, mits in de reisbeschrijving wordt verwezen naar het minimum aantal deelnemers en dit aantal, evenals de datum waarop u de annuleringsmededeling uiterlijk moet hebben ontvangen, in de reisbevestiging zijn vermeld. In elk geval zijn wij verplicht u onmiddellijk te informeren zodra duidelijk is dat de reis niet zal plaatsvinden en u zo snel mogelijk de annuleringsmededeling toe te sturen. Indien reeds op een eerder tijdstip blijkt dat het minimum aantal deelnemers niet zal worden bereikt, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen.

7.2 Indien de reis om deze reden niet doorgaat, zullen wij onverwijld, in ieder geval binnen 14 dagen na ontvangst van de annuleringsmededeling, uw betalingen op de reisprijs terugbetalen.

8. Annulering vanwege gedragsredenen

Wij kunnen het reiscontract annuleren of na aanvang van de reis het reiscontract zonder opzegtermijn beëindigen als u de uitvoering van de reis ondanks onze waarschuwing duurzaam verstoort of als u zich in zodanige mate contractbreuk pleegt dat de onmiddellijke beëindiging van het contract gerechtvaardigd is. Dit geldt niet indien het contractbreukgedrag is veroorzaakt door een schending van onze eigen informatieverplichtingen. Indien wij annuleren, behouden wij het recht op de reisprijs; wij moeten echter de waarde van de bespaarde kosten en de voordelen die wij hebben verkregen door ander gebruik van de niet afgenomen diensten, inclusief eventuele terugbetalingen van dienstverleners, verrekenen.

9. Annulering van het reiscontract vanwege onvermijdelijke, buitengewone omstandigheden

Voor zover wordt verwezen naar de wettelijke regeling in het BGB, die als volgt luidt: "§ 651h Annulering voor vertrek

(1) De reiziger kan te allen tijde voor vertrek het contract annuleren. Indien de reiziger het contract annuleert, verliest de reisorganisator het recht op de overeengekomen reisprijs. De reisorganisator kan echter een redelijke vergoeding vragen.

(3) In afwijking van lid 1 zin 3 kan de reisorganisator geen vergoeding eisen indien op de bestemming of in de directe omgeving daarvan onvermijdelijke, buitengewone omstandigheden optreden die de uitvoering van de pakketreis of het vervoer van personen naar de bestemming aanzienlijk belemmeren. Omstandigheden zijn onvermijdelijk en buitengewoon in de zin van deze ondertitel indien zij niet onder controle staan van de partij die zich erop beroept en de gevolgen ervan zelfs niet hadden kunnen worden vermeden als alle redelijke voorzorgsmaatregelen waren getroffen.

(4) De reisorganisator kan voor vertrek in de volgende gevallen het contract annuleren:

2. de reisorganisator is door onvermijdelijke, buitengewone omstandigheden verhinderd het contract uit te voeren; in dit geval moet hij de annulering onmiddellijk na kennisname van de annuleringsgrond verklaren. Indien de reisorganisator het contract annuleert, verliest hij het recht op de overeengekomen reisprijs.

(5) Indien de reisorganisator als gevolg van een annulering verplicht is de reisprijs terug te betalen, moet hij dit onverwijld doen, in ieder geval binnen 14 dagen na de annulering."

10. Verplichtingen van de reiziger

10.1 Reisdocumenten
Informeer ons of de reisagent via wie u de reisdiensten heeft geboekt tijdig, indien u de benodigde reisdocumenten niet binnen de aangegeven termijnen heeft ontvangen.

10.2 Klachten / Verzoek om herstel
Indien de reis niet vrij van gebreken wordt uitgevoerd, kunt u om herstel verzoeken. Dit vereist - onverminderd onze primaire prestatieplicht - uw medewerking. Daarom bent u verplicht alles in uw vermogen te doen om bij te dragen aan het verhelpen van de storing en eventuele schade zo gering mogelijk te houden of te voorkomen. Voor zover wij als gevolg van een schuldige nalatigheid om gebreken te melden geen herstel hebben kunnen bieden, heeft u geen recht op vermindering van de reisprijs volgens § 651m BGB noch op schadevergoeding volgens § 651n BGB. U bent verplicht uw klacht onmiddellijk aan onze plaatselijke vertegenwoordiger kenbaar te maken. Indien er geen plaatselijke vertegenwoordiger aanwezig is en contractueel niet is vereist, moet u eventuele gebreken aan de reis kenbaar maken via de hieronder vermelde contactgegevens of het opgegeven contactpunt; de bereikbaarheid van onze plaatselijke vertegenwoordiger of contactpunt wordt vermeld in de reisbevestiging en/of de reisdocumenten. Vermeld in ieder geval het dossier-/reisnummer, de bestemming en de reisdata zoals vermeld in de reisdocumenten. U kunt de klacht ook kenbaar maken aan uw reisagent via wie u de reisdiensten heeft geboekt. Onze plaatselijke vertegenwoordiger is gemachtigd om voor herstel te zorgen, indien mogelijk. Hij is echter niet bevoegd om claims te erkennen.

10.3 Termijn voor opzegging
Indien u het reiscontract wilt opzeggen vanwege een reisgebrek zoals bedoeld in § 651i lid 2 BGB, voor zover dit aanzienlijk is, volgens § 651l BGB, moet u ons eerst een redelijke termijn stellen voor het bieden van herstel. Dit geldt niet indien wij het herstel weigeren of indien onmiddellijk herstel noodzakelijk is.

10.4 Beschadiging en vertraging van bagage bij vliegreizen; speciale regels en termijnen voor verzoek om herstel (a) Wij wijzen erop dat verlies, beschadiging en vertraging van bagage bij vliegreizen volgens de luchtvaartregelgeving onmiddellijk ter plaatse door middel van een schadeaangifte ("P.I.R.") bij de betreffende luchtvaartmaatschappij moet worden gemeld. Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisatoren kunnen vergoedingen op grond van internationale overeenkomsten weigeren indien de schadeaangifte niet is ingediend. De schadeaangifte moet bij bagagebeschadiging binnen 7 dagen en bij vertraging binnen 21 dagen na ontvangst worden ingediend. (b) Daarnaast moet verlies, beschadiging of verkeerde verzending van reisbagage onmiddellijk aan ons, onze plaatselijke vertegenwoordiger of het contactpunt, of aan de reisagent worden gemeld.

11. Beperking van aansprakelijkheid

11.1 Onze contractuele aansprakelijkheid voor schade die geen lichamelijk letsel betreft en niet door schuld is veroorzaakt, is beperkt tot driemaal de reisprijs.

11.2 Onze buitencontractuele aansprakelijkheid voor schade die geen lichamelijk letsel betreft of schade aan de seksuele zelfbeschikking betreft en niet door schuld is veroorzaakt, is beperkt tot driemaal de reisprijs.

11.3 Eventuele aanspraken die verder gaan dan de in de artikelen 11.1 en 11.2 genoemde aanspraken op basis van internationale overeenkomsten of daarop gebaseerde wettelijke bepalingen blijven ongewijzigd door deze beperkingen.

11.4 Wij zijn niet aansprakelijk voor storingen in prestaties, persoonlijke en materiële schade in verband met reisdiensten die als externe diensten worden bemiddeld (bijv. bemiddelde excursies, sportevenementen, theaterbezoeken, tentoonstellingen), indien deze diensten in de reisbeschrijving en de reisbevestiging uitdrukkelijk en met vermelding van de identiteit en het adres van de bemiddelde contractpartner als externe diensten zijn aangeduid, zodat deze voor u duidelijk geen onderdeel van onze reisdiensten zijn en apart zijn gekozen. De §§ 651b, 651c, 651w en 651y BGB blijven hierdoor ongewijzigd. Wij zijn echter aansprakelijk indien en voor zover uw schade is veroorzaakt door een schending van onze plicht tot informatie, uitleg of organisatie.

12 Indienen van claims: Adres, informatie over consumentengeschillenbeslechting

12.1 Claims volgens § 651i lid 3 nr. 2 - 7 BGB moeten bij ons worden ingediend. De indiening kan ook via de reisagent gebeuren, indien de reisdiensten via deze reisagent zijn geboekt. Het wordt aanbevolen om de indiening op een duurzame drager te doen. 12.2 Wij wijzen erop dat wij niet deelnemen aan een vrijwillige consumentengeschillenbeslechting. Voor alle reiscontracten die in elektronische rechtsverkeer zijn gesloten, verwijzen wij naar het Europese onlineplatform voor geschillenbeslechting: http://ec.europa.eu/consumers/odr.

13. Verjaring bij afzonderlijke reisdiensten

Eventuele schadeclaims tegen ons in geval van boeking van afzonderlijke reisdiensten verjaren volgens de wettelijke verjaringstermijn van §§ 195, 199 BGB. Verder verjaren claims tegen ons binnen een jaar vanaf de wettelijke verjaringsdatum.

14. Opmerking over de aansprakelijkheid bij ongevallen van vervoerders van reizigers over zee

De aansprakelijkheid van de vervoerder bij vervoer van reizigers over zee is in geval van overlijden of lichamelijk letsel van reizigers, verlies of beschadiging van bagage, verlies of beschadiging van kostbaarheden en bij reizigers met mobiliteitsbeperkingen bij verlies of beschadiging van mobiliteitshulpmiddelen of andere speciale uitrusting onderworpen aan Verordening (EG) Nr. 392/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23.04.2009 betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van reizigers over zee bij ongevallen. Nadere informatie over de geldende bepalingen en de rechten van de reiziger op grond van deze verordening kunt u verkrijgen via e-mail op kreuzfahrten.info@dertouristik.com / Onderwerp: Aansprakelijkheid bij ongevallen.

15. Informatieplichten over de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij

Op grond van de EU-verordening betreffende de informatieplicht van passagiers over de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij, zijn wij verplicht u bij de boeking te informeren over de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij alsmede over alle in het kader van de geboekte reis te leveren luchtvervoersdiensten. Indien bij de boeking de uitvoerende luchtvaartmaatschappij nog niet bekend is, zijn wij verplicht u de luchtvaartmaatschappij(en) te noemen die waarschijnlijk de vlucht zal (zullen) uitvoeren. Zodra wij weten welke luchtvaartmaatschappij de vlucht zal uitvoeren, zullen wij u hierover informeren. Wijzigingen van de aanvankelijk genoemde uitvoerende luchtvaartmaatschappij zullen wij u onverwijld meedelen. De lijst van luchtvaartmaatschappijen met een EU-bedrijfsverbod (Gemeenschappelijke lijst, voorheen "zwarte lijst") is beschikbaar op de volgende internetsite: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/eu-air-safety-list_de.

16. Paspoort-, visum- en gezondheidsvoorschriften

16.1 Wij informeren u / de reiziger over de algemene vereisten voor paspoort en visum, evenals de gezondheidsvoorschriften van het bestemmingsland, inclusief de geschatte termijnen voor het verkrijgen van eventueel benodigde visa, vóór het sluiten van het contract.

16.2 U bent zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen en meenemen van de benodigde reisdocumenten, eventuele vereiste vaccinaties en het naleven van douane- en deviezenvoorschriften. Nadelen die voortvloeien uit het niet naleven van deze voorschriften, zoals de betaling van annuleringskosten, zijn voor uw rekening. Dit geldt niet indien wij u opzettelijk, onvoldoende of verkeerd hebben geïnformeerd.

16.3 Wij zijn niet aansprakelijk voor de tijdige afgifte en ontvangst van noodzakelijke visa door de betreffende diplomatieke vertegenwoordiging, ook niet indien u ons de opdracht hebt gegeven om deze te verkrijgen, tenzij wij onze eigen verplichtingen opzettelijk hebben geschonden.

17. Reisverzekering

Houd er rekening mee dat de in deze catalogus vermelde reissommen geen reisannuleringsverzekering (annuleringskostenverzekering en reisafbreekverzekering) bevatten. Indien u voor vertrek van uw reis afziet, ontstaan annuleringskosten. Bij reisafbreuk kunnen extra terugreis- en andere bijkomende kosten ontstaan. Daarom wordt het afsluiten van de speciale RondumZorgeloosBescherming van ERGO Reiseversicherung AG, Thomas-Dehler-Straße 2, 81737 München, aanbevolen. Deze omvat naast de reisannuleringsverzekering een uitgebreide reisverzekering met een 24-uurs noodhulpservice.

18. Gegevensbescherming

Wij verwerken de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt in overeenstemming met de toepasselijke privacywetgeving. Meer informatie over de omgang met uw persoonsgegevens kunt u vinden in onze privacyverklaring. Indien u bij de boeking van uw reis uw e-mailadres opgeeft, gebruiken wij dit om u te informeren over vergelijkbare reisaanbiedingen van ons bedrijf. Indien u geen informatie wenst te ontvangen, kunt u dit gebruik te allen tijde kosteloos en zonder andere dan de transmissiekosten volgens de basistarieven tegenspreken. Hierop zullen wij u bij elk gebruik van uw e-mailadres voor dit doel opnieuw wijzen. Alternatief kunt u al bij de boeking bezwaar maken tegen het ontvangen van e-mails.

19. Annuleringsvergoedingen (zie artikelen 4.2 tot 4.4)

De hoogte van de annuleringsvergoeding is afhankelijk van de geboekte reisdienst en het moment van ontvangst van uw annuleringsverklaring bij ons. Indien u meerdere reisdiensten met afzonderlijke prijzen hebt samengesteld (bijv. vlucht en rondreis), moet de vergoeding voor elke afzonderlijke dienst volgens onderstaande vergoedingen afzonderlijk worden berekend en vervolgens worden opgeteld. Houd rekening met eventuele afwijkingen in de beschrijvingen van de afzonderlijke reisdiensten. De annuleringsvergoedingen voor de afzonderlijke reisdiensten zijn als volgt:

19.1 Vluchten die alleen in combinatie met een landarrangement boekbaar zijn
a) Voor zover hieronder niet anders vermeld: tot de 42e dag voor vertrek 20%; vanaf de 41e dag voor vertrek 35%; vanaf de 29e dag voor vertrek 45%; vanaf de 21e dag voor vertrek 55%; vanaf de 14e dag voor vertrek 75%; vanaf de 6e dag voor vertrek 85% van de reissom. b) Vluchten met British Airways, Iberia naar bestemmingen in Europa, evenals vluchten met Icelandair, Luxair, Scandinavian Airlines, Fiji Airways en ITA na definitieve boeking 95%.
c) Vluchten (gemarkeerd met de opmerking "annuleringskosten na definitieve boeking 95%") alle vluchten vanuit Oostenrijk en Zwitserland, na definitieve boeking 95%. Vluchten met Royal Jordanian, evenals vluchten met Singapore Airlines in K, V en D klasse, vluchten met Turkish Airlines in U en W klasse en vluchten met British Airways, American Airlines en Iberia naar bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika evenals in O, Q, T en I klasse wereldwijd na definitieve boeking 95%.
d) Speciale vliegtarieven (gemarkeerd met de opmerking "speciale vliegtarief") bijv. met Air Europa, American Airlines, Air France, British Airways, Delta, Iberia, KLM, Qatar Airways, Emirates, Etihad Airways, Thai Airways, Singapore Airlines, SATA, TAP na definitieve boeking 95%.

19.2 Vluchten tegen dagprijzen, die alleen in combinatie met een landarrangement boekbaar zijn
a) Vluchten (gemarkeerd met de opmerking "dagprijs vlucht") met Eurowings/Eurowings Discover, Tuifly, Lufthansa, Austrian Airlines, Alaska Airlines, Air Montenegro, British Airways, Brussels Airlines, Caribbean Airlines, Intercaribbean Airways, Hawaiian Airlines, Swiss/Edelweiss, Air Europa, Malaysian Airlines, Qatar Airways, Emirates, Etihad Airways, Thai Airways, Singapore Airlines, SATA, TAP en Windward Island Airways na definitieve boeking 95%.
b) Vluchten met Condor tegen speciale vliegtarieven (gemarkeerd met de opmerking "dagprijs speciaal vliegtarief") na definitieve boeking 95%.

19.3 Binnenlandse vluchten in Thailand en Indonesië, vliegaanbiedingen in Vietnam en in combinatie met Thailand na definitieve boeking 100% van de reisprijs.

19.4 Pakketvluchten, alleen-hotelboekingen, rondreizen, cruises en ITS treinkaartjes (uitgezonderd "Bahn Spar"-tarieven) tot de 42e dag voor vertrek 20%; vanaf de 41e dag 35%; vanaf de 29e dag 45%; vanaf de 21e dag 55%; vanaf de 14e dag 75%; vanaf de 6e dag 85% van de reisprijs. Op de dag van aankomst 100% van de reisprijs voor ITS treinkaartjes. "Bahn Spar"-tarieven: na definitieve boeking geen restitutie.

19.5 Hotels in Singapore tot 90 dagen voor vertrek 25%; van de 89e tot de 42e dag voor vertrek 45%; van de 41e tot de 11e dag voor vertrek 80%; vanaf de 10e dag voor vertrek 90%.

19.6 Auto- en scheepsreizen, autoverhuur, duik-, wandel-, ski-, tennisarrangementen tot de 42e dag voor vertrek 20%; tot de 30e dag voor vertrek 30%; tot de 22e dag voor vertrek 35%; tot de 15e dag voor vertrek 45%; tot de 7e dag voor vertrek 65%; tot de 3e dag voor vertrek 80%; vanaf de 2e dag voor vertrek 85%.

19.7 Vakantiehuizen (per eenheid), woonboten, campers tot de 45e dag voor vertrek 20%; vanaf de 44e dag voor vertrek 50%; vanaf de 34e dag voor vertrek 85%.

19.8 EuroParcs vakantieparken tot de 93e dag voor vertrek 15%; vanaf de 92e dag voor vertrek 40%; vanaf de 44e dag voor vertrek 60%; vanaf de 34e dag voor vertrek 90%.

19.9 Annulerings-/omboekingskosten voor geboekte excursies en entreekaartjes bedragen doorgaans 100%, aangezien het hierbij om een bemiddelde reisdienst gaat.

(Stand: september 2023)

ITS Reisen · Een merk van DER Touristik Deutschland GmbH
Humboldtstraße 140-144
51149 Keulen
Telefoon +49 69 9588-00 Zetel:
Keulen Rechtbank: Keulen HRB 53152
BTW-nummer: DE811177889
Directeuren: Dr. Ingo Burmester (woordvoerder), Mark Tantz, Stephanie Wulf